Hétvégén Cuzama-ba látogattunk. Kábé 1 órára van Meridától, az út vége felé az aszfalt minősége egyre rosszabb, és be is szűkül, ami a kisebb-nagyobb dombok miatt jelentősen lelassította a haladást. Korán indultunk, így mi értünk először a faluba. A település összes férfija a turizmusból egészíti ki jövedelmét. Itt ez annyit tesz, hogy girhes és kevésbé girhes lovakat befognak kicsi sínen futó alkalmatosságok elé, amivel 9 kilométeres túrát lehet tenni. Ezalatt 3 gyönyörű cenote-t ejthetünk útba.
Az első csak egy bevezető darab. Szép-szép, de semmi igazán különleges. Csobbantunk, és rohantunk az utolsóhoz, mivel így oda is elsőként érhettünk.

Sajnos lovunk a leggöthösebb fajtából való volt, és ráadásnak jól le is terheltük szegényt, így nem élvezhettük egyedül az utolsó barlangot - beért minket a második brigád.

Ennek a bejárata egy tíz méter magas létra, de egy fa gyökere mellett is be lehet mászni, és egy 6 méteres ugrással a vízbe ugrani. A fal egyik pontján kicsi barlang vezet köbö 3 méter magasra, ahonnan szintén a vízbeérkezés tudományát lehet gyakorolni.
A harmadikként meglátogatott cenote a visszafelé vezető útra maradt. Ez már kezdett megtelni emberrel, és a közben eleredő eső nem sokat segített a létszám csökkentésében. Amikor már tényleg elviselhetetlen mennyiségűvé vált az embertömeg, hazaindultunk.

Elvileg 30 perc "jár" minden egyes cenote-re, de a járműtulajdonosok ebben meglehetősen rugalmasak. Jelentős időtúllépés esetén természetesen illik borravalót adni a 180 peso-s túra árán felül.
A falu lakói régóta élvezik a turizmus előnyeit. Ezalatt a pár év alatt kialakult egy pár egyszerű szabály:
1, A járműtulajdonosok sorrendje állandó. Aki elvitte a szombati utolsó fuvart, az vasárnap sokáig alhat. Mire rákerül a sor, biztosan elmúlik dél.
2, Mivel egy sínpár vezet végig az egész úton, így visszafelé is azt kell használni. A kocsikat egy ember is le illetve fel tudja tenni a sínre, és megfordítani sem lehetetlen feladat. De ha jön valaki szembe, akkor az egyiknek félre kell állnia. A KRESZ egyszerű és nagyszerű: a pálya vége felé haladónak van elsőbbsége, kivéve, ha szemből több kocsi jön egyszerre. Aki hazafelé megy, az ne siessen!